Jak działa skrzynia DSG? Funkcjonowanie, budowa i awarie
Skrzynia biegów typu DSG jest stosowana przede wszystkim w autach marki Volkswagen, ale nie tylko. Jest zaawansowanym technologicznie rozwiązaniem, które daje kierowcy wiele korzyści, ale jednocześnie może ulegać pewnym typowym usterkom. Jakie są opinie o skrzyni DSG? Jak jest zbudowana i jak działa? Sprawdź.
Skrzynia DSG — jak działa?
Skrzynia DSG (Direct Shift Gearbox) to automatyczna skrzynia biegów opracowana przez koncern Volkswagen Group (VAG). „Jest popularna zarówno w małych samochodach miejskich, jak i w potężnych SUV-ach” — wyjaśnia pan Marcin, właściciel skupu aut zasada24.pl działającego w Wielkopolsce.
DSG to skrzynia dwusprzęgłowa, co oznacza, że jest wyposażona dwa sprzęgła odpowiedzialne za różne grupy biegów:
- jedno dla biegów parzystych,
- drugie dla biegów nieparzystych.
Dzięki temu zmiana biegów jest płynna, szybka i nie powoduje przerwy w dostarczaniu mocy na koła. To główna zaleta, jaką cechuje się skrzynia DSG — opinie kierowców to potwierdzają.
Jakie korzyści daje skrzynia DSG?
Dobre opinie skrzynia DSG zawdzięcza przede wszystkim poniższym zaletom:
- szybka i płynna zmiana biegów,
- mniejsze straty mocy niż w tradycyjnych automatach,
- wysoki komfort jazdy,
- niższe zużycie paliwa w porównaniu z innymi rodzajami automatów.
Skrzynia DSG jest często stosowania w pojazdach różnego typu. Jest to spowodowane jej uniwersalnością i zdolnością do pracy z różnymi jednostkami napędowymi.
Skrzynia DSG — opinie
Jeśli wpiszesz do wyszukiwarki frazę „skrzynia DSG opinie”, możesz się spotkać zarówno z pozytywnymi, jak i negatywnymi komentarzami. Jak więc prezentuje się to rozwiązanie w ocenie kierowców?
Z pewnością ma ono wiele zalet, o których możesz przeczytać powyżej. Nie można jednak pominąć pewnych mankamentów skrzyni DSG. Ten rodzaj systemu jest jednak narażony na pewne typowe awarie, które nasilają się, jeśli kierowca pomija niezbędne zabiegi serwisowe (np. wymianę oleju).
Skrzynia DSG — jakie awarie są najczęstsze?
Według wielu opinii skrzynia DSG jest narażona na kilka typowych usterek. Sprawdź, z jakimi problemami najczęściej mierzą się jej użytkownicy.
- Problemy objawiające się szarpaniem przy zmianie biegów, trudnością z włączaniem biegów. Przyczyną zwykle jest zużycie elementów hydraulicznych lub awaria sterownika.
- Zużycie sprzęgieł powodujące ślizganie się biegów, spadek wydajności. Odpowiedzialne za to są zwykle intensywne użytkowanie i niewłaściwe serwisowanie.
- Problemy z kołem dwumasowym objawiające się drganiami i hałasem przy ruszaniu. To domena starszych, mocno wyeksploatowanych skrzyń DSG.
Wśród innych usterek można wymienić wyciek oleju, usterki elektroniki czy przegrzewanie się skrzyni.
Należy pamiętać, że regularna konserwacja i właściwe użytkowanie znacznie zwiększają żywotność skrzyni biegów. Awaryjność skrzyni DSG jest więc w dużej mierze uzależniona od podejścia samego kierowcy.